Sdílet článek
Domů
Tipy a triky
6 tipů jak zlepšit provozní financování vašeho e-shopu
No items found.

6 tipů jak zlepšit provozní financování vašeho e-shopu

Peníze řeší v podstatě každý e-shop. Nikdo nemá neomezené finanční zdroje a dříve nebo později dojde k rozhodování, co a za kolik nakoupit, jaké projekty realizovat a které naopak utlumit nebo úplně uzavřít. Co můžete ale jednoduše udělat a zlepšit tak svoje finanční možnosti?

1. Nebojte se zadlužit se

Půjčené peníze zvyšují výnosnost vlastního kapitálu. A umožňují e-shopu rychleji růst. Má to ale samozřejmě háček. Musíte je vložit do něčeho s dostatečně vysokou návratností. Abyste dokázali zaplatit úrok a ještě něco zbylo pro vás. V případě e-shopu typicky nakoupit za půjčené peníze zboží s vysokou marží a vysokou obrátkou. Ideálně tak vysokou, že ho dokážete “otočit” několikrát během splatnosti půjčky.

E-shopy se v Čechách obecně zadlužují poměrně málo. Částečně proto, že převažuje (neopodstatněné) přesvědčení, že e-shopu nikdo nepůjčí. To není pravda. E-shopy mohou bez problémů získat kontokorent v bance. Dokonce i úvěr na zásoby. Případně jinou formu úvěru, třeba od Lemonero. Takže v nabídce problém asi nebude.

Spíše je problém na druhé straně. V otázce do čeho peníze vložit. Jak a kolik na nich dokážu vydělat. Tady už je potřeba trochu počítat. Projít si data, účetnictví. Odhadovat a možná trochu i (kontrolovaně) zariskovat. Zkrátka si investici naplánovat. A to už ne každý chce nebo umí. 

V každém případě jestli víte jak a kde vydělat ve vašem e-shopu peníze, nebojte se zadlužit se. I ty největší a  nejúspěšnější e-shopy to dělají. Vědí proč.

Z čeho začít?
  1. Udělejte si pořádek v datech a v účetnictví
  2. Proveďte důkladnou finanční analýzu vašeho e-shopu
  3. Vyberte podle jasných parametrů (velikost tržeb, obrátka) například zboží, které chcete nakoupit
  4. V případě investic například do marketingu vyberte jen ty nejefektivnější formy reklamy 
  5. Spočítejte si návratnost a kolik budete potřebovat peněz

2. Pracujte se zásobami zboží

Velmi málo e-shopů má propracovaný systém skladového hospodářství a nákupů zboží. Často nakupují zboží pouze intuitivně. Nebo s pomocí excelových tabulek. Málokdy ale počítají obrátku (dobu obratu zásob) jednotlivých položek na svém skladě. Jinými slovy neměří přesně, jak se které zboží točí, respektive které se točí lépe než ostatní. V důsledku pak mají sklady naplněné obtížně prodejnými ležáky. A v nich leží peníze, které by mohly být použity jinak. Mohly by se točit a pravidelně generovat marži.

Z čeho začít?
  1. Spočítejte si obrátku jednotlivých položek skladu. Návod najdete na našem blogu nebo na internetu
  2. Zboží, které vám bez užitku leží na skladě byste se měli zbavit
  3. Nakupujte pouze zboží, které se točí
  4. Široký sortiment můžete nabízet a přitom nemít vše skladem

3. Vyjednejte si lepší podmínky od dodavatelů

Máte v e-shopu zboží, které se prodává jak housky na krámě? Zkuste si vyjednat lepší podmínky od dodavatele. Delší splatnost. Dlouhá splatnost v podstatě znamená, že si berete od dodavatele úvěr. Zboží zaplatíte například za měsíc, ale během měsíce prodáte celou jeho zásobu. Nemusíte do něj vkládat vlastní peníze. Slyšeli jste o službě třetinka od Alzy? Ta funguje na hodně podobném principu.  

Samozřejmě málokdo má takové vyjednávací možnosti jako velké e-shopy. Ale zejména v případě dlouhodobějších vztahů s dodavatelem i menší e-shopy jsou schopné vyjednat dostatečně dlouhé doby splatnosti zboží. Pak už jen záleží na jejich schopnosti zboží prodat lépe (a také rychleji) než ostatní.

Z čeho začít?
  1. Asi opět ze statistik prodejnosti nebo obrátkovosti zásob
  2. Větší šanci máte tam, kde jste významný partner, který generuje dodavateli vyšší procento obratu
  3. Prostě to zkuste. Třeba se to nepovede napoprvé. Ale všichni chtějí prodávat.

4. Nabízíte doplňkové služby?

Velké e-shopy generují cca 5% příjmů z prodeje doprovodných služeb. Například nabízejí prodej zboží na splátky. Financování zajišťuje banka a e-shop získává provizi za sjednání. Na stejném principu funguje například prodej pojištění prodloužené záruky. Některé banky a pojišťovny mají celý proces zautomatizovaný do podoby widgetu, který se dá jednoduše umístit na stránkách e-shopu.  

Nebo můžete vymyslet i službu vlastní. A nechat ji klienty zaplatit. A o jaké služby mají klienti zájem? Není lepší způsob, než se přímo klientů zeptat. Na to, za kolik potom službu prodávat už přijdete snadno. V nejhorším případě metodou pokus / omyl.

Z čeho začít?
  1. Sbírejte zpětnou vazbu od klientů. Ptejte se. 
  2. Co dalšího můžete nabídnout? Co klienti nejčastěji řeší v souvislosti se zbožím, které nabízíte?
  3. Nabízí něco podobného konkurence?
  4. Vyplatí se služba. Mohu nabízet sám? Zjistěte, zda službu můžete zajistit u třetích stran

5. Pracujte se stornovanými objednávkami

Ještě tři roky zpátky storna nikdo z e-shopů neřešil. Začalo to v e-shopech s módou, postupně se rozšířilo i do dalších oborů, celkově se ale objem zrušených objednávek ve většině e-shopů zněkolikanásobil. Nevyzvednuté zboží, zbytečná přeprava ze skladu na prodejnu nebo výdejnu, to všechno jsou zbytečně vynaložené náklady, které zhoršují celkový výsledek vašeho e-shopu. Storen se 100% nezbavíte, ale hledejte způsob, jak je nedotovat. Zpoplatněte dodávku na prodejnu. Nastavte ceny dopravy tak, aby celkové saldo vycházelo kladně. Dělají to tak i největší e-shopy.

Z čeho začít?
  1. Víte, jaké máte celkové saldo nákladů na dopravu? Spočítejte si ho.
  2. Nastavte ceny dopravy tak, aby pokrývaly veškeré náklady na dopravu a výdej zboží
  3. Zpoplatněte zrychlenou vratku zboží a nabídnete jí klientům. Zkušenosti ukazují, že přináší peníze navíc
  4. Jestli můžete, požadujte platbu předem. Zrušte dobírky

6. Začněte více počítat

Tento tip bude znít hodně obecně, ale je asi nejdůležitější. Online prodej je o číslech a statistikách. Sbírejte data, analyzujte je a počítejte. Jestli vám daná kategorie nebo produkt přináší zisk. Jestli generuje pozitivní cash flow. 

O tom, jak a co počítat budeme psát na našem blogu. Bez toho ale úspěchu nedosáhnete. Jestli nemáte vztah k číslům, pak jste si nevybrali nejlepší obor. Minimálně si budete muset najít někoho, kdo bude počítat za vás.

Z čeho začít?
  1. Zkuste spočítat, kolik přesně vás stojí prodat jeden kus vašeho nejprodávanějšího zboží. Ale opravdu přesně. Započtěte náklady na dopravu. Skladování. Balení. Započtěte i mzdu skladníka. Cenu reklamy. Ale opravdu poctivě. 
  2. Jestli to půjde snadno, vedete svůj e-shop dobře. Jestli ne, čtěte náš blog. Pokusíme se poradit, jak na to.
Začněte správně investovat s Lemonero
Váš názor nás zajímá

Nezmeškejte novinky

Tipy a triky pro váš eshop a nejen to. Začněte odebírat pravou šťávu pro ecommerce ještě dnes.
Vítej mezi námi v listu! Rádi tě tady vidíme mezi námi.
Hups, něco se pokazilo. Zkuste to prosím znova.

Kliknutím na tlačítko „Odebírat“ berete na vědomí, že společnost Lemonero s.r.o. jako správce osobních údajů bude zpracovávat Vaše osobní údaje, a to za účelem vyřízení a evidence Vašich požadavků a prokazování, že jsme Váš požadavek přijali a vyřídili. Další informace ke zpracování Vašich osobních údajů naleznete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.