Sdílet článek
Domů
Tipy a triky
Finanční řízení eshopu v době koronaviru
No items found.

Finanční řízení eshopu v době koronaviru

Krize, kterou v současné době prožíváme, donutila většinu firem, a nejen e-shopů, začít důsledněji uplatňovat finanční řízení. Krize je hlavně o penězích. Respektive o jejich nedostatku. Opatrnosti na všech stranách. Neochotě lidí nakupovat. Nebo snaze firem odkládat splatnost faktur a dodávat za hotové. Jak se v takové době zachovat?

Krize, kterou v současné době prožíváme, donutila většinu firem, a nejen e-shopů, začít důsledněji uplatňovat finanční řízení. Krize je hlavně o penězích. Respektive o jejich nedostatku. Opatrnosti na všech stranách. Neochotě lidí nakupovat. Nebo snaze firem odkládat splatnost faktur a dodávat za hotové. Jak se v takové době zachovat? Jako první krok určitě provést důkladnou finanční analýzu e-shopu. Jestli jste na to nenašli čas doposud, tak teď prostě musíte. Musíte vědět kolik vás co stojí, na čem vyděláváte, na čem naopak moc ne. Musíte si udělat plán. Alespoň na několik měsíců. Abyste věděli, kolik máte času. Než vám dojdou peníze. A nakonec si udělat seznam kroků, které byste měli udělat, aby váš e-shop a) generoval zisk, b) generoval cash-flow, tedy hotové peníze. O tom jak dělat finanční analýzu e-shopu budeme psát jinde v našem blogu, teď se zatím pokusíme shrnout konkrétní kroky, které e-shopy (ale vlastně všechny firmy) v dnešní době dělají nejčastěji.

1. Využívejte státní pomoc

Stát bude muset současnou krizi sanovat, velice pravděpodobně tištěním peněz, v současné době ale spíše takovou podporou, která umožní firmám nadále fungovat i ve ztížených podmínkách. Zatím má pomoc spíše charakter odkládání plateb daní, plateb na sociální pojištění, ale také úvěrů, bankovních záruk na úvěry a částečně přímé platby a dotace na zaměstnance. Zorientovat se v nabídce pomoci není jednoduché, ale kdo chce, najde na internetu informací dost. V každém případě začněte u lidí. To bývá dost vysoký náklad. Dotace na lidi může pomoci okamžitě. Pokračujte s daněmi a poplatky. Zavolejte na finanční úřad a domluvte se. Platit teď nemusíte, ale můžete se domluvit, že vám například finanční úřad rychleji vrátí DPH. Jsou tam teď opravdu vstřícní. A Snaží se pomoci. Získat státní úvěr nebo garanci je běh na delší trať. A spousta byrokracie. Ale když máte cíl, nic vás nezastaví. V současnosti například ČMRZB nabízí garanci až 80% z úvěru od komerčních bank. Musíte nejdřív do banky, potom teprve na web ČMRZB. Situace se každým dnem mění, upřímně, zatím je v systému pomoci docela chaos. Ale vyplatí se sledovat každému, co se nabízí.

2. Domluvte se s dodavateli a odběrateli

Dodavatelé, se kterými spolupracujete roky najednou chtějí peníze předem? Je to teď docela časté. Stejně tak odběratelé natahují splatnost na minimálně 30 dní. Jestliže máte dluhy, obvolejte všechny dodavatele. Domluvte se na splátkovém kalendáři. Buďte aktivní. Nečekejte, až oni zavolají vám. Uvidíte, že se domluvíte snáz. Jestli někdo dluží vám, začněte aktivně vymáhat. V krajním případě hledejte firmu, která bude vymáhat za vás případně která od vásp ohledávku odkoupí. Ale nejdříve volejte. Klidně mírně vyhrožujte. Dělají to teď všichni.

3. Domluvte se se zaměstnanci

Nikomu se nechce propouštět. Ani nechat se propustit. Pokuste se zaměstnanci domluvit na podmínkách, za kterých si můžete dovolit je zaměstnat. Třeba za minimální mzdu s tím, že jim rozdíl dorovnáte v budoucnu. Až bude pro firmu situace příznivější. Teď nemám na mysli zaměstnance na HPP, na ty zkuste získat pomoc od státu, ale na freelancery, bez kterých by ale váš e-shop nefungoval. Znám i příklady, kdy se majitel firmy dohodl se zaměstnanci na tom, že budou pracovat za minimální mzdu a dostanou podíl ve firmě. I to je cesta. Hlavně se o tom začněte bavit, počítejte, vymýšlejte.

4. Udělejte revizi marketingových nákladů

E-shopy utrácejí za marketing hromady peněz. Nejen za výkonnostní marketing, ale i na podporu brandu, tvorbu obsahu apod. Nejsem markeťák. Ale vím, že řada standardních marketingových nákladů je v současné době zbytečná. Nebude mít efekt. Lidé třeba sledují jiné kanály a komunikace se musí změnit. Ale 99% e-shopů v posledních dvou týdnech náklady na marketing výrazně seškrtalo.Takže ušetřit se určitě dá.

5. Hledejte další zbytečné náklady

Projděte všechny ostatní náklady ve firmě a snažte se najít vše, co není nezbytně nutné. Zbavte se prostor, které nevyužíváte. Přestaňte platit za licence na software, který nepotřebujete. Odložte výplatu zaměstnaneckých benefitů. Velice pravděpodobně kvůli tomu teď nikdo z firmy neodejde. Ale hlavně hledejte.

Můj favorit jsou licence na SW. V jednom dost velkém e-shopu platili za licence 370 tisíc Kč měsíčně. Strhávalo se jim to z karty, takže to nikdo neviděl. Faktury chodily na starý email, účetní náklad zaúčtovala jako cestovní nedaňové náklady, protože jí nikdo neřekl, o co se jedná. Cestovalo se hodně, proto se suma v účetnictví ztrácela. A přišlo se na to tím, že všichni najednou přestali cestovat. Vůbec mě ani nepřekvapilo, že 90% z celkové částky se platilo zbytečně.

6. Přemýšlejte

Odkládejte náklady na později. Omezte výdaje. Dělejte spíš to, čemu rozumíte. A co víte, že vydělá a vrátí se vám vynaložené peníze. Neriskujte. Zkrátka přemýšlejte nad tím, co děláte. Každý e-shop je specifický. Každá firma jiná. Univerzální modely, co dělat v krizi úplně nefungují. Budete muset ve finále najít ten svůj. Ale jedna rada funguje vždy. Něco dělejte. Dříve nebo později přijdete, co funguje zrovna u vás.

Nechte si poradit jak na chytré finanance.
Váš názor nás zajímá

Nezmeškejte novinky

Tipy a triky pro váš eshop a nejen to. Začněte odebírat pravou šťávu pro ecommerce ještě dnes.
Vítej mezi námi v listu! Rádi tě tady vidíme mezi námi.
Hups, něco se pokazilo. Zkuste to prosím znova.

Kliknutím na tlačítko „Odebírat“ berete na vědomí, že společnost Lemonero s.r.o. jako správce osobních údajů bude zpracovávat Vaše osobní údaje, a to za účelem vyřízení a evidence Vašich požadavků a prokazování, že jsme Váš požadavek přijali a vyřídili. Další informace ke zpracování Vašich osobních údajů naleznete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.