Nenechte si utéct financování s možností předčasného splacení zdarma s trváním do konce roku 2021! Navyšte rozpočet vašeho e-shopu a vytěžte ze sezóny maximum.
Zjistit více
Sdílet článek
Domů
Tipy a triky
Jak svůj e-shop připravit na Black Friday?
No items found.

Jak svůj e-shop připravit na Black Friday?

V našem článku se podíváme blíže na svátek Black Friday a jeho pojetí ve světě e-commerce. Také si řekneme, jak z něj váš e-shop může vytěžit maximum. A co vy, uznáváte tento svátek a využíváte jeho efekt při online prodeji?

Historie nákupního svátku Black Friday sahá až do 60. let minulého století. Tehdy tímto termínem americká policie označovala rušný den v rámci automobilového i pěšího provozu. Tento svátek totiž každoročně probíhá čtvrtý pátek v listopadu, což je den po Dni díkůvzdání — tento rok připadá na 26. listopadu.

Postupem několika let však Black Friday nabyl i komerční roviny — chytří obchodníci se totiž chopili příležitosti a mimo jiné i díky zvýšené rušnosti na ulicích začali nabízet slevy. Do karet jim hrálo také to, že tento den se už dlouhá léta považoval za vstup do vánoční nákupní sezóny.

Název Black Friday (Černý pátek) pak dává smysl i tím, že se obchodníci v tento den dostávali z červených čísel do těch černých, která symbolizují ziskovost. I tak však někteří jeho vznik spíše přisuzují krachu na newyorské burze v roce 1929 nebo dokonce obdobné události, která se do amerických dějin zapsala už rokem 1869.

V posledních letech nabírá tento den na popularitě i v Česku. Využívat jeho komerční potenciál nejprve začaly větší obchody, jako je například Alza, a jejich konkurence se tímto krokem inspirovala. V současné době se můžeme spolehnout na to, že se s touto marketingovou akcí setkáme na většině e-shopů i v řadě kamenných obchodů.

Pokud tedy provozujete e-shop, měli byste na tuto událost být patřičně připraveni. Z Černého pátku se stává celosvětový fenomén, který může i vám pomoci dostat se do výrazně černých čísel. A to i s pomocí externího investičního kapitálu Lemonero.

Navýšit rozpočet

Na základě našich zkušeností vám tedy prozradíme tři tipy, jak z této náročné obchodní události vytěžit maximum. 

Zaměřte se na vaši marketingovou kampaň

Nehledě na to, kolik do vašeho marketingu investujete ostatní měsíce, v listopadu (a posléze i v prosinci) byste na něj měli uvolnit vyšší rozpočet. 

Způsobů, jak pak s takovým rozpočtem pracovat, je hned více a nikdy není na škodu trošku experimentovat mimo vaše standardní kanály. Ve spoustě případů je totiž pravděpodobné, že narazíte na marketingovou taktiku, která se vám bude vyplácet dlouhodobě.

V dnešní době jde do popředí influencer marketing — sociální sítě totiž dominují online světu. Aktivně je v roce 2020 využívalo 3,6 miliardy lidí, představují tedy enormní obchodní potenciál.

Influenceři vám pak mohou pomoci zvýšit povědomí o vaší firmě, znásobit počet prodejů a spojit se s vaší cílovou skupinou způsoby, se kterými se u jiných kanálů nesetkáte. Podání rukou s influencerem, který bude váš produkt prezentovat v jeho videích či na fotografiích, však předchází intenzivní plánování.

Jasno byste měli mít v základních otázkách typu:

  • Jaká je ideologie vaší firmy?
  • V čem spočívá vaše přidaná hodnota?
  • Co by mělo být cílem kampaně?

Jakmile najdete influencera, který na pravidelné bázi komunikuje s vaší cílovou skupinou, měli byste mu předat co nejvíce informací. Vaše poslání i přidanou hodnotu by měl dobře chápat — jen tak je totiž bude schopen efektivně komunikovat vašim potenciálním zákazníkům.

60 % spotřebitelů využívá sociální sítě jakožto hlavní prostředek vyhledávání nových produktů a služeb. S vaší obchodní prezentací byste tedy měli být na těch nejvýznamnějších z nich skutečně aktivní. Neměl by vám uniknout Facebook, Instagram, ale ani například TikTok. A to hlavně v případě, že se vaše cílová skupina skládá z mladých lidí.

Nákupní proces je pak na těchto sítích velice jednoduchý. Uživatel se totiž v momentě, kdy na něj vyskočí produkt, může prokliknout k nákupu a projít si celým procesem bez toho, aniž by aplikaci zavíral.

Zapomínat byste také neměli na starý dobrý e-mail marketing. Ten je velice efektivní dlouhodobě — a v rámci Black Friday jej můžete využívat pro avizování nadcházejících slev už několik týdnů předem.

Pohlídejte si skladové kapacity a zákaznická očekávání

Pokud váš produkt nemá výhradně elektronickou formu, ujistěte se, že jsou vaše sklady naplněny tak, aby dokázaly pokrýt zvýšený nápor objednávek. A pokud jste kvantitou dostupných produktů na vašem skladě výrazně omezeni, jasně zákazníkům komunikujte jejich počet. Vyhnete se tak totiž tomu, že by stále objednávali produkt, který už ve skutečnosti není dostupný.

V závislosti na vašich možnostech by se proces vyřízení objednávky kvůli tomu mohl prodloužit i o několik dní. Rychlost vyřízení obecně patří mezi naprosto klíčové aspekty, na základě kterých se zákazníci rozhodují, zda v daném e-shopu nakoupí, či nikoliv. Nedodržení standardní doručovací lhůty by pro vás mohlo znamenat negativní recenze, které by v dlouhodobém měřítku vašemu obchodu mohly výrazně uškodit.

Většina zákazníků si dobře uvědomuje, jak je Black Friday pro obchody náročný. O to spíše je zajímá, kdy mohou zásilku očekávat.

Možnosti dopravy na vaší stránce popisujte jasně, přehledně a jednoduše. Také si velice přilepšíte, když zákazníkovi usnadníte proces případného vrácení objednávky. Často bude stačit i to, když na tuto možnost zkrátka upozorníte a například vytvoříte vzorový formulář, který zákazníci v případě odstoupení od smlouvy vyplní.

Doručení na adresu, ale i na výdejová místa, je populárnější než kdy dříve. V našich podmínkách rozhodně není radno zapomínat na Zásilkovnu — ta disponuje opravdu rychlou a spolehlivou expedicí objednávek. Navíc je u zákazníků velice oblíbená.

Myslete na zákaznickou zkušenost

S růstem popularity e-commerce rostou i očekávání a nároky vašich zákazníků. A abyste je dokázali plnit, musíte jim vyhovět na všech frontách.

Máme zde na mysli jak technickou, tak osobní stránku věci. Váš e-shop by měl zákazníkům poskytovat veškeré informace, které by je mohly zajímat. A co není jasné, byste měli být připraveni zodpovědět přes telefon, e-mail nebo jinou formu komunikace. Připravte se na to, že v den D vám bude pravděpodobně přicházet spousta dotazů, na které musíte odpovídat promptně.

V rámci zákaznického servisu se v dnešní době začínají dostávat do popředí chatboti. V závislosti na konkrétní službě, která je zprostředkovává, se liší i možnosti jejich programování. Standardně se však dají nastavit tak, aby zákazníky informovali o dostupnosti produktů, procesu vyřízení objednávky nebo aby navrhovali vhodné produkty.

Také mohou zákazníky upozorňovat na opuštěný košík.

Podle IBM dokážou snížit náklady na zákaznický servis až o 30 %.

Black Friday je jedním z nejnáročnějších období pro každého obchodníka — na lámání chleba však dochází až v tento jediný den. Zároveň se však také jedná o znamení, že přichází vánoční sezóna, což je pro e-shopy další motivací zdokonalovat své služby tak, aby maximalizovaly svůj profit a rozšířily své výrobní či distribuční kapacity.

Chcete se se svým e-shopem také dostat do výrazně černých čísel? A co takhle do žlutých? S naší službou Lemonero můžete pokrýt potřebné náklady na tyto aktivity s lehkostí. Schvalujeme až 80 % žádostí na půjčky pro e-shopy a peníze můžete mít na účtu do 10 minut — a už je jen na vás, zda se získanými penězi posílíte své marketingové snažení, zdokonalíte svou dopravu, vylepšíte vaši internetovou prezentaci nebo je využijete na jakýkoliv jiný vytyčený cíl.

Navýšit rozpočet

Váš názor nás zajímá

Nezmeškejte novinky

Tipy a triky pro váš eshop a nejen to. Začněte odebírat pravou šťávu pro ecommerce ještě dnes.
Vítej mezi námi v listu! Rádi tě tady vidíme mezi námi.
Hups, něco se pokazilo. Zkuste to prosím znova.

Kliknutím na tlačítko „Odebírat“ berete na vědomí, že společnost Lemonero s.r.o. jako správce osobních údajů bude zpracovávat Vaše osobní údaje, a to za účelem vyřízení a evidence Vašich požadavků a prokazování, že jsme Váš požadavek přijali a vyřídili. Další informace ke zpracování Vašich osobních údajů naleznete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.